Or signin with Logo Abatasa
Forgot password?
Belum Jadi Member
Daftar Sekarang
Hijabers » Nasihat » Buang Jauh Rasa Bimbang dan Bekerjalah untuk Tuhanmu
Buang Jauh Rasa Bimbang dan Bekerjalah untuk Tuhanmu
Sesungguhnya waktu setahun hanya berputar atas tiga hari. Hari kemarin adalah pelajaran bagi Anda, hari ini merupakan bekal, dan esok hari yang tiada seorang pun yang tahu keadaanmu
Jum'at, 15/08/2014 10:31 WIB
Buang Jauh Rasa Bimbang dan Bekerjalah untuk Tuhanmu

Duhai wanita yang bersedih!!

Janganlah bersedih karena ucapan orang lain tentang dirimu. Jika ia dusta, maka itu menjadi kebaikan bagimu. Sebaliknya bila ia benar, itu adalah siksaan yang disegarakan untukmu.

Jangan bimbang dan jangan sedih.

Sesungguhnya waktu setahun hanya berputar atas tiga hari. Hari kemarin adalah pelajaran bagi Anda, hari ini merupakan bekal, dan esok hari yang tiada seorang pun yang tahu keadaanmu.

Semua perkara juga berputar atas tiga hal. Pertama, perkara yang sudah jelas benar, maka ikutilah ia. Kedua, perkara yang jelas salah, maka tinggalkanlah ia. Dan ketiga, perkara yang membuat Anda bingung, maka serahkanlah kepada Allah.

Tinggalkan rasa bimbang dan bekerjalah untuk Rabmu. Jangan bekerja untuk perutmu. Perhatikanlah burung-burung mereka pergi di pagi hari tidak perlu menanam dan tidak perlu memanen. Allah telah memberikan rezekinya.

Jika engkau berkata, “Perutku lebih besar dari burung ini. Perhatikanlah binatang liar di padang pasir. Mereka pergi di pagi hari tidak menanam dan tidak memanen. Allah-lah yang memberikan rezekinya.”

Tinggalkanlah rasa bimbang, sebagaimana firman Allah , ”Dan jika Allah menimpakan kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang menghilangkannya melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (QS. Al An’am [6]: 17).

Tinggalkanlah rasa bimbang dan ingatlah Allah Azza Wa Jalla dengan jiwa dan ragamu. Dzikirlah kepada Allah sebanyak seribu kali. Ingatlah Dia ketika datang musibah dengan sabar, ketika datang dunia dengan kehinaan, akhirat dengan penerimaan dan kebenaran dengan tauhid.

Wahai saudari muslimah.

Jika engkau tertimpa musibah, maka berlayarlah dengan sampan kesabaran. Jika kenikmatan menghampirimu, maka berjalanlah dengan rasa syukur. Dan jika turun qadha dan qadar Allah, maka naiklah dengan keridhaan.

***

Sumber: Buku La Tahzan for Women, Penulis: Nabil bin Muhammad Mahmud







comments powered by Disqus
Teh Ninih
connect with abatasa